woensdag 25 maart 2020

Geschiedenis kledingstukken


Klassieke Oudheid en vroeger middeleeuwen

Het oude Egypte

Vroeger kon je zien aan de hand van je kledij zien van welke stand je was. Egyptenaren droegen door de warmte weinig kledij. Vrouwen droegen kokervormige kleden van de oksel tot aan de enkel. Over de jurk droegen ze een soort van een poncho. De mannen droegen shentis.  Ze droegen sieraden van goud en halfedelstenen. De mensen liepen blootsvoets of op sandalen. Bij mannen werd haar gezien als onrein, vandaar de pruiken en afgeplakte baarden.

  Ancient Times, Egyptian. - 002 - Costumes of All Nations (1882).JPG

Griekenland

Bij de oude Grieken was naaktheid normaal. Hun kleding bestond voornamelijk uit stoffen en gedrapeerde doeken, met als basis een rechthoekige lap stof. Vrouwen en mannen dragen de lonisch gedrapeerde chiton. Vrouwen dragen ook de Dorische wollen peplos. De vrouwen dragen een pruik of kunstig kapsel, bijvoorbeeld een knot. Mannen hebben lang en later kort haar. Veel (oudere) mannen dragen een baard, veel mensen lopen op sandalen.

     

Romeins Rijk

Bij de Romeinen komt de stand van orde te zien in de kledij. De basis is een tunica (een mouwloos kledingstuk, tot aan de knieën). Vrouwen dragen verder ook nog een stola die wordt bijeengehouden door een speld (fibula). Rijke vrouwen hebben ingewikkelde kapsels. De mannen dragen hun haart kort en evenwijdig aan de wenkbrauwen geknipt, zonder baard. Bijna iedereen draagt leren sandalen. De vrouw draagt hij het huwelijk een lange witte jurk. Op de jurk draagt ze een wollen (teken van vruchtbaarheid) gordel om het midden, geknoopt met de Herculesknoop. Hierbij draagt ze ook een oranje sluier. Op haar hoofd draagt ze een bloemenkrans, haar haar is gemaakt in 6 vlechten met wollen linten. De man droeg tijdens het huwelijk ook een bloemenkrans.

   

Late Middeleeuwen

Romaanse Tijd

Er ontstaat een nieuwe Romaanse kledingstijl: eenvoudig, degelijk en stevig met een verticale lijn en goed versierd. Vrouwen dragen zedige kleren, bestaande uit een lang onderhemd, een onderkleed en een iets korter strak onderkleed. Later krijgt de rode halslijn een diepe split. Ongehuwde vrouwen droegen lange vlechten. Gehuwde vrouwen dragen hoofddoeken of slaan een stuk mantel over hun hoofd. De mannenkleding bestaat uit een hemd, kleed, korter overkleed, een gordel,een mantel en een soort broek of kousen. Mannen hebben (half) (lang) haar met een baard en een snor. Je kon de rijke mensen onderscheiden van het gewone volk. Rijke mensen dragen leren schoenen of laarzen: het gewone volk liep op blote voeten of op houten zolen met riemen. Ze maakten ook gebruik van enkele motieven op hun kleren zoals: cirkels, vierkantjes, palmblad, gekruld blad en de randen zijn goud geborduurd. De kleuren van de kleding zijn fel en primair: rood, geel, blauw en groen.




Renaissance

Italiaanse renaissance

Kennis, kunst en ook mode beginnen zich te verspreiden over Europa. Door de nijverheid en handel wordt er al goed geld verdiend, mensen beginnen geld uit te geven aan kleren. De vorm van de mode is eenvoudig, de stoffen zijn zwaar en luxueus.  De vrouw draagt  over de onderjapon  een overkleed met open zijkant en pofmouwen. Onder het strak lijfje hangt een lange rok. Het haar wordt opgestoken of gedragen met een haarnet, kap of sluier. De kleding van de man is zwaar en breed. Over het hemd wordt een jacquette gedragen. Daarover nog een wijde jas met brede revers. Het haar is (half) lang en er is ook geen baard of snor aanwezig. Iets nieuws aan deze kledij is dat er kant te pas komt. Het gewone volk gaat ook beginnen allerlei kleren te dragen: vooral goudgeel. De printen zijn vooral: bloemen, granaatappels, geborduurde randen en familiewapens.


Renaissance

Er is sprake van veel rijkdom en welvaart, de mode wordt vooral bepaald door rijke kooplieden. De kleding is opzichtig en pronkerig. Per land verschilt de mode:
Nederland -> eenvoudig
Frankrijk -> smaakvol
Spanje -> zedig

Bij de Zwitserse huursoldaten ontstaat de spletenmode, waarbij de boven kleding wordt open geknipt. De vrouwen dragen een wijduitstaande onderrok en een gespleten onderrok met een rozenkrans als gordel. De strakke mouwen hebben zeer wijde omslagen. De decolleté werd bedekt met een doek. Het Duitse overkleed heeft een hoge ceintuur en poffende mouwen. Het kapsel bestond toen uit een middensplit, met gevlochten wrong en hierbij was een haarnet / sluier / kap te pas. De kleding van de man is kort en breed, er zijn horizontale accenten en splitten. Ze dragen ook een pofbroek tot de knieën, men draagt veel capes. Mannen dragen lang haar en hun huid is glad. Naarmate het hemd een hogere boord krijgt wordt het haar korter en beginnen ze (ring) baarden te dragen. Op het hoofd draagt men een baret of een kegelhoed. De schoenen zijn breed en mannen dragen soepele laarzen. Er is veel aandacht voor de voering, de kleuren van de kleren zijn fel.  Ze bestaan uit purper, rood, zwart samen met goud. De versiering van de kleding bestaat uit borduurwerk en grote bloemen.



Spaanse heerschappij

In de tweede helft van de 16de eeuw beheert Spanje het modebeeld. Het is de tijd van de confrontatie van protestantisme tegenover katholiek. De kostuums van de Spanjaarden zijn strak, stijf en donker. De stoffen zijn kostbaar en versierd met kant en juwelen. De kleding van de vrouw krijgt onnatuurlijke vormen. Het bestaat uit een strak lijfje en wijde kegelvormige hoepelrok : de fardegalijn. We hebben ook de Franse wielrok en de Engelse 'ton' 'rok'. De overjapon heeft een gespleten rok en v- vormige voorlap. De japon is hooggesloten, de randen zijn afgezet met kloskant of goudkant. De lange mouwen hebben plooien, opvulsels en schouderrollen. Het haar wordt gevlochten of opgestoken met een hoed of netje of versierd met juwelen / bloemen. De kraag ontwikkelt van een heel klein opstaan boordje aan het hemd, naar een grote kraag van geplooide en gesteven batist. Dit is de molensteenkraag. In Spanje draagt de man pofbroeken. In Frankrijk en Italië dragen ze wijde pofbroeken tot de knie. De man draagt goed sluitende kousen en een baret met veren. Het haar is kort met puntbaardje en snor. De schoenen zijn plat, op het einde van deze periode krijgen ze een hak. De modekleur is zwart, later meer rood, goud en beige.

 


Barok

Vroege Barok

De kledij is meer bescheiden en donker, opvallend is het gebruik van kant. Kant wordt verwerkt in kragen en manchetten. In Engeland en Frankrijk is de kleding meer soepeler en kleurrijker. In Frankrijk en in Italië draagt de vrouw een lijfje met hierover een borstlap en de rokken worden minder wijd. De kragen worden kleiner maar ze blijven nog steeds bestaan. In Nederland zijn de kleren wat meer somberder. Het haar van de dames bevat krullen. Verder dragen ze ook nog accessoires en juwelen. In Nederland zijn de tailles hoog en en hun mouwen zijn wijd. Het haar van de vrouwen in Nederland wordt (deels) opgestoken, dit was in combinatie met hoed, muts of kapje. Later zijn de kragen plat en beginnen de vrouwen hun haar los te dragen. Typische Hollandse kleding in die tijd was de vlieger en de huik. Men draagt aan de voeten eenvoudige muilen.

De kleding van de man wordt meer kleurrijker, in hun mouwen komen er epoletten en manchetten. Er zijn 3 soorten broeken voor de man: de korte Spaanse broek, de lange pofbroek met kniebanden en de broek met wijde pijpen onder de knie. Hun bovenkleding bestond uit een wambuis die ze onder hun mantel droegen. Hun kraag wordt wat platter , hun haar is lang. Op hun hoofd dragen ze soms een hoed met een veer.

   

Franse Barok

Bijna iedereen volgt de mode van de Franse Barok (behalve de Hollanders en de Engelsen die blijven in de sombere kleuren). De Franse mode is statig en elegant: het silhouet is breed. Mensen van hogere adel vinden kleding en manieren belangrijk.

De kleding van de vrouw is eenvoudig en bloot. Onder de onderkleding draagt de vrouw een één - of tweedelige japon met een sleep en een wijd decolleté. Er worden zeer wijde driekwart mouwen gedragen, er kunnen nog kant, manchetten of stroken aan toegevoegd worden. De overdadige versiering verdwijnt. Het kapsel bestaat uit een knot met aan de zijkanten pijpenkrullen. De schoenen zijn lang en laag. Ze dragen een masker om hun teint van hun gezicht te beschermen tegen de zon. Een modetrend toen was om helemaal geen juwelen te dragen.

De kleding van de mannen is slordig, met pluimen, strikken en kant. Hij draagt een wambuis en een broek. Ze dragen hierbij ook nog een cape en een platte kraag, een hoed met brede rand en veren. Hun schoeisel bestaat uit lange laarzen. Het haar is lang en golvende met soms een sikje en dunne snor.


Pruikentijd

Lodewijk XIV

Het Franse hof van Versaille bepaalt de mode. Dit komt door LodeWijk XIV: deze is deftig, duur en fors. De gewone burgers probeerden deze stijl te kopiëren met goedkope kleding. Parijs is de hoofdstad van de haute - couture: modepoppen worden verstuurd door gans Europa.

De kleding van de vrouw is deftig. Ze dragen een korset. Over het korset dragen ze een japon bestaande uit een lijfje en vierkante halsuitsnijding versierd met kant. Er zijn ook terug strakke driekwartsmouwen, de rok is kegelvormig. Voor de japon werd er gebruik gemaakt van dure stof: zijde uit Lyon. Deze stof is populair bij rijke mensen. In het begin van dit tijdperk dragen de vrouwen hun haar los met losse krullen. Later wordt het kapsel hoog gekapt en voorzien van een stoffen kapje. Het kapje was versierd met kloskant. De accessoires bij hun kleding waren een waaier en een poederdoos. Parfum wordt gebruikt voor onaangename geuren. Lange mouwen en een mof zijn binnen handbereik. Hier worden juwelen geliefd, vooral de witte parels en corsagejuwelen. Het "schoondheidsvlekje" was een rage.

De mannen dragen een driedelig kostuum. Dit bestaat uit een hemd met kant aan de mouwen, een lange jas die reikt tot de knieën. Op de achterkant van de jas is er een rugsplit. De vesten worden geborduurd met bloemen of afgezet met galons. Om de hals dragen ze een cravate met een grote strik. De mannen wouden graag wat groter lijken, dus droegen ze schoenen met een hak. De koning wordt kaal en besteld een pruik met zijn oorspronkelijk haarkleur. De pruik was gemaakt van dierenhaar, ze was duur en zwaar om te dragen.

 

Lodewijk XV

Lodewijk XIV is gestorven en zijn opvolger is Lodewijk XV. De kleding heeft lichte pastelkleuren en ruches. Accessoires zijn ook terug in. Rond 1740 bestaat de kledingstijl uit informele stijl met accessoires en motieven uit de natuur.

In 1715 komt voor de vrouwen de Robe Volant uit: dit is een vormloze jurk met daarbij een dubbele plooi op de schouders. De haren worden naar achtergebonden en licht versierd. Rond 1720 komt de Robe à la Française uit: Deze bestaat uit een v-vormig lijfje en decolleté, op de mouwen zitten manchetten. De rok word steeds breder, in het jaar 1765 was van sommige rokken de uitsnede 5 m lang. De vrouwen moesten schuin lopen om door een deur te kunnen gaan. Vrouwen bepoederen hun eigen haar met krijt of meel. Ze dragen het kort met krulletjes of opgestoken.

Bij de mannen wordt de herenkleding minder fors. Ze dragen nog steeds hun jas en de kleur van de kousen krijgt een lichtere kleur. Hun schoenen waren zwart met een zilveren hesp. Een nieuw kledingstuk was de dichtgeknoopte lange kamerjas.

 

lodewijk XVI

In 1780 ontwikkeld zich een Britste landelijke stijl: de kleding word praktischer en eenvoudiger.

Rond 1770 wordt de robe à la polonaise mode. Dit is een jurk met opgeschorte rok.  het haar is nog steeds bepoederd. Wat nieuw is bij het haar, is dat het torenhoog wordt gemaakt. Ze mengen het echt haar van de vrouw met paardenhaar. De kapsels worden versierd met parels, juwelen en pluimen. Het kapsel werd gezien als een echt kunststuk, ze maakten er grote taferelen van. Een voorbeeld hiervan is een schip in het haar maken.

Na 1780 verandert het silhouet van de rok. De vrouw draagt een kussentje met daarover een japon, de japon bestaat uit strakke mouwen en een diep decolleté. De S-lijn wordt versterkt door grote brede kroeskapsels en grote hoeden met pluimen, linten en bloemen. De schoenen zijn fijn met een punt en een hak, er zit al wat versiering op zoals een strik.

De mannenkledij wordt slanker en rechter. De mannen dragen een strakke kniebroek en een gilet, hierboven draagt hij een jas. Aan het einde van de 18de eeuw wordt er meer aandacht gebracht aan de snit en pasvorm. Er ontstaat praktische kledij zoals een wollen jas en een vest.  De broek werd in de laarzen gestopt. Het haar / pruik wordt bepoederd en naar achteren bijeengehouden in een staartje met een zwarte strik.

Franse Revolutie, Empire en Restauratie

Franse Revolutie, Empire

De mode wordt eenvoudig, men wilt niet opvallen. In het begon wordt er een kledingstijl opgericht die geïnspireerd is op de klassieke oudheid. In 1804 wordt door de keizer  aan het Franse hof  terug een luxestijl aangebracht.  Deze noemt de empirestijl. Door de eenvoudige kledij en technische ontwikkeling ontstaat confectiekleding.

Het patriottenkostuum van de vrouw bestaat uit een lange rechte japon met strepen in de kleuren rood - wit - blauw. Na 1795 draagt de vrouw soepele lange hemdenjurken in een lichte kleur, met een lange taille en lange mouwen / pofmouwen. Op het hoofd komt een hoed met grote veren. In het begin van de 19de eeuw proberen vrouwen er uit te zien als klassieke beelden. De empirekleden worden gedragen met huidkleurige ondergoed. Op dit kleed wordt een bolero in fluweel gedragen, meestal in een contrasterende kleur van de jurk. De handtas wordt hier voor het eerst gespot.  Aan de voeten worden platte schoenen gedragen. Het haar wordt klassiek gedragen.

De revolutionare mannen dragen eenvoudige kleding.  Deze bestaat uit een lange broek. Na de revolutie dragen de mannen het eenvoudige kostuum van de Engelsen. Het kostuum bestond uit een kleurrijke of gestreepte vest, een strakke kniebroek, wit hemd en een jas. Er waren toen verschillende jastypes. De rechte broek wordt smaller, onder de hoge kraag dragen ze nu een witte das.



Restauratie

In de kledij wordt de huiselijkheid en de deugdzaamheid weerspiegelt, men noemt dit ook romantisch. Tijdens deze periode werden de kleuren van de kledij terug somberder en donkerder.

Bij de vrouwen wordt er nu bij hun japon een korset toegevoegd. De japon is hoog gesloten met een kraag en de rok is er nog steeds. De 'ballonnenmouwen' worden steeds wijder, zo ontstaat een zandlopermodel. De japonnen worden nog steeds versierd, de rok is nu een klein beetje korter geworden. Zo krijgen de schoenen meer aandacht. De schoenen zijn puntig met linten rond het been, of voor het eerst enkelhoge laarzen. Je kan de romantische structuur vinden in het feit dat van de japon de mouwen gaan hangen op de schouder. Hun kapsel bestond uit pijpenkrullen en een knot, later wordt dit versierd tot een torentje van hoge lussen of vlechten gedragen met een bonnet.

Rond  1820 wordt de kledij van de mannen meer vrouwelijker. De mannen dragen ook korsetten zoals de vrouw. Er is ook sprake van een opvulling om een smalle taille te hebben en brede borst. In 1830 draagt de man een lange wijde jas met een cape. De mannen dragen lange schoenen of laarzen, hun kapsel is lang en zit in een staartje. In Frankrijk beginnen ze met kort / warrig haar. Later begint iedere man het zo te dragen. Op het hoofd dragen ze een platte hoed, tweesteek of een bolhoed.


Victoriaans Tijdperk

Biedermeier en  crinoline

Door de industrialisatie ontstaat armoede en werkloosheid, hierdoor gaan rijke burgers het modebeeld bepalen. Tot 1860 verdwijnt alle kleur en zwier uit de mode. Rijke vrouwen gaan volledig gekleed in  zedige kleren. Dit is een scherp contrast met de buitenwereld. Daar gaan vooral vernieuwingen door zoals stoomdrukpersen waarmee ze modetijdschriften drukken.

Rond 1840 draagt de vrouw een japon met een strakke taille met een lange rok. De wijde mouwen worden steeds meer strakker. Vanaf 1845 ontstaat een tweedelig kostuum met een jas en een broek. In 1865 verschijnt de kooicrinoline (metalen hoepels) onder de rok. De rok wordt steeds meer wijder met strokes en ruches versierd. De taille word ingesnoerd (veel vrouwen vielen zo flauw door een te kort aan zuurstof). De kapsels zijn eenvoudig, met middenscheiding, pijpenkrullen. De luifelhoeden zijn kleiner met een rand om het hoofd heen, onder de kin vastgemaakt met een strik.

De kleding van de man ontwikkelt langzaam: de kleur is gedekt en de pasvorm wordt lichter. De broek heeft een andere kleur dan de jas, typisch aan deze tijd is de kamerjas. Deze werd toen gebruikt bij hun bijpassende vest en broek.



Haute couture en impressionisme

Na 1860 is de mode meer toegankelijk voor de mensen want er beginnen warenhuizen te ontstaan. De rijke vrouwen blijven gaan naar haute-couturehuizen.

De rokken van de vrouwen beginnen platter te komen aan de voorkant, aan de achterkant is hij wijder en er komt een sleep bij. Ze dragen het haar los of in vlechtjes met een klein hoedje op het voorhoofd.

Het mannenkostuum bestaat uit een jas en een broek, meestal van dezelfde stof. Het witte overhemd stond in die tijd als symbool voor de man die niet met zijn handen werkt. De schoenen zijn plat tot aan de enkels, ze hebben ook al veters. Het haar is kort, de man heeft een snor of een bakkebaard.


Rijgcorset en tweede tournure

Er heerst een zware economie, het gevolg hiervan is dat ze gaan werken met goedkopere stoffen.

Na 1878 zal de vrouwenjapon erg smal en strak zijn. Rond 1883 ontstaat er een tweede tournure: er zal een metalen constructie komen die horizontaal over de taille valt. Het kapsel van de vrouw bestaat uit een staart. De froufrou komt ook sterk naar voor in deze tijd. Verder worden de hoeden groter en hoger gedragen.

De man draagt bij diners een zwarte smoking jas, een gestreepte broek en een witte hemd. Bij officiële gelegenheden draagt de man een rokkostuum. Het haar is kort, een snor en bakkebaarden zijn er ook.
In die tijd worden er allerlei sporten uitgevonden met bijhorende kledij, zoals het cricketkostuum of blazers om te zeilen.

In de Victoriaanse tijd komen er veel stoffen aan te pas. Dit komt doordat ze de eerste machinale weefgetouwen voor simpele weefsels hebben. De print  'ruiten' komt op gang en door de alineverven komen er nieuwe kleuren op de markt: paars, magenta, lyonsblauw en sterk rood.

 

Oorlog en vrede

Belle époque

Er werd verwacht dat rijke vrouwen zich meermaals per dag nieuwe kleren konden aandoen. In die tijd ontstonden er veel modehuizen in Parijs. Vrouwen gingen werken, winkelen, sporten in comfortabele / praktische kledij.

In 1890 zal de taille van de vrouw ingesnoerd zijn met een kort korset, zo ontstaat het zandlopermodel. In 1895 verschijnt een losse rok met een jasje met kopmouwen. Vanaf 1900 dragen vrouwen een 'gezondheidskorset'. De S-lijn is meer benadrukt. Dankzij ontwerper Pioret ontstaan er comfortabele japonnen zonder korset, met een smalle rok net boven de enkels. In 1908 ontstaat een nieuwe rage: soepelere jurken, tulbanden en de harembroek. De kleren krijgen meer intensere kleuren en weelderige vormen. Rond 1912 beginnen ze een tweede rok boven de eerste rok te dragen. In deze periode dragen de vrouwen platte schoenen, pumps of knooplaarzen. Het kapsel gaat omhoog in een knot. De hoed die de vrouwen dragen zijn versierd met strikken, bloemen of veren.

De kleding van de man bestaat bestaat nog steeds uit een hemd, broek en jas. Bij een officiële gelegenheid blijven ze een smoking of (rok)kostuum dragen. Ze beginnen steeds meer comfortabele kleding te dragen zoals het colbertkostuum. Vanaf 1911 komt er een plooi in de broek. Het haar is kort met een snor, op het kapsel staat een hoed. Hun schoeisel bestaat uit veterschoenen. Voor de mannen komt meer sportkledij te pas: kniebroeken, gestreepte blazers, hemden.


WOI en jaren 20

Het hedendaags concept van enkele modetrends zijn ontstaan in de jaren '20. In de jaren '20 werd mode gezien als iets belangrijks. Vrouwen waren het zat om telkens zich te moeten houden aan conventionele regels, mode was een mooi middel om dit te laten zien.

Tijdens de oorlog ligt het op modevlak stil. De vrouw draagt tijdens de Eerste Wereldoorlog praktische kleding, die bestaat uit een wijdere rok en een blouse of jasje tot op de heupen. In de kledij kon je de invloed van de militaire kleding merken. Zo zijn er brede schouders en de revers. Hoeden en kapsels zijn eenvoudig.

Dames Mode jaren '20

jaren 20 vrouw
In de jaren '20 was er een einde gekomen aan de Eerste Wereldoorlog. Dit zorgde voor wat welvaart. Mensen konden eindelijk terug weer wat luxe hebben. Dit zorgde voor een revolutie binnen de modewereld. De vrouwen dragen een eenvoudig hemdjurk met een v-hals. De rok gaat korter worden, net boven de knie. Dit speelt zich in 1927. Dit was een grote stap voorwaarts.

Jaren 20 jurken

Louise Brooks - Photo credits: Laura Loveday (Flickr.com)

De kortere rokjes hadden ook een praktische functie. Ten tijde van de drooglegging, een algemeen verbod op alcohol in de jaren '20, ontstond er een bruisend ondergronds clubcircuit waar veel nieuwe dansen, zoals de Charleston, werden bedacht. De kortere rokken maakten het mogelijk om vrijer te kunnen bewegen en dansen. Zo ontstond ook de flapper dress, een jurk die je ook kunt zien in de Great Gatsby film. De vrouwen begonnen zowel overdag als 's nachts met blote benen rond te lopen. Rond deze tijd worden er huidkleurige panty's gemaakt. Accessoires hoorden standaard bij je kleren. Het kapsel van de vrouwen bestond uit een bob-kapsel.

De ideale vrouw in die tijd was een vrouw met weinig vormen en kleine borsten. De wijde flapper jurken zorgden ook dat er geen nadruk gelegd werd op de vrouwelijke figuren. Jongedames dragen wapperende franje jurken en hoofdbanden met veren of een rozet rond het voorhoofd. Er worden lange zwierige kettingen, veren boa's en stola's gedragen. Make-up komt in de mode. De trend van blote armen, benen en rug laat een zongebruinde huid zien die staat voor gezondheid en sportiviteit. Nieuw zijn elastiek en de ritssluiting, waardoor (onder)kleding comfortabeler wordt.

Heren Mode

jaren 20 man (1)

De man draagt tijdens de Eerste Wereldoorlog een legeruniform.

Na de Eerste Wereldoorlog beginnen de mannen pakken te dragen. Wat er opviel tijden de jaren '20 was dat veel mannen toen hetzelfde droegen. Je kan dit terug zien in de film The Great Gatsby.
Maatwerk was in die tijd van groot belang: wanneer een man kleding droeg die te groot / te wijd was werd er op neer gekeken. De jaren 20 stond ook bekend om details die aangebracht worden op de kledij.  Zo werd er zelden een los draadje teruggevonden op de kledij. De klerenkast van de man bestond  in die tijd uit maatpakken, oxford - schoenen of meerdere vilten hoeden. Mannen uit lagere klassen droegen rubberen overjassen of een overall van spijkerstof.

jaren 20 man pak zwart wit

Pakken

De pakken waren meestal gemaakt van wol en gecombineerd met met wit overhemd. Bij koud weer gaan de mannen hierbij een nette pullover dragen met een V-hals. Naast de gewone dassen droegen de mannen vlinderdassen. De pakken bestaan zowel uit lange en korte broeken. Krijtstrepen was het meest voorkomend motief. Omdat er veel pakken gewoon een sombere kleur hadden (zwart) droegen de mannen hierbij een fleurige zakdoek in hun borstzak.


Jassen en Mantels

Bij koud weer droegen de mannen een jas ter hoogte van de knieën. Deze jassen waren dik, zeer warm en in de meeste gevallen gemaakt van wol. Vooral elegante ruitjesmotieven en de kleuren zwart, grijs, blauw-grijs en verschillende tinten bruin waren populaire keuzes voor de jas.
De jassen bevatten 2 diepe steekzakken. Lederen jassen, met of zonder een bontkraag, waren ook populair in de jaren '20.

Hoeden

De populairste hoeden waren de gleufhoeden.  De meeste werden gemaakt van ofwel haarvilt, velours, wolvilt, bont of corduroy (ribfluweel).

Crisis en WO II
Jaren '30

Jaren '30 damesmode

Door de economische crisis ontstond er een scheiding tussen flamboyante kledij en causale kledij voor overdag. In de jaren '30 werden de rokken langer, wijder en soepeler, om zo het klassieke vrouwelijke figuur beter te kunnen benadrukken.
De avondkleding  was bijzonder glamoureus, met lange, zwierige jurken die de nadruk legden op de vrouwelijke vormen. De jaren '30 waren de tijden van Hollywood en de Big Bands, waarbij luxe zo zichtbaar mogelijk moest worden uitgedragen.

Een trend die terug komt zowel bij de vrouwen als de mannen is brede schouders, dus de de schoudervulling. Ook hadden veel jurken in die tijd mouwen in verschillende vormen, zoals de geplooide mouw en de vlindermouw, allemaal met het doel om de schouders breder te laten lijken.
Nieuwe trend bij de jurk is een laag uitgesneden rug met een schuine snit. In de jaren '30 werden de hoeden steeds minder belangrijk voor de vrouwen. Het kapsel is nog steeds kort. Bont en make-up blijven populair. Een nieuwe trend is dat op ze op kledingstukken initialen gaan borduren of graveren.

Jaren '30 heren dresscode

jaren 30 man (1)

Kledingstukken werden niet meer zoveel op maat gemaakt als in de jaren '20. Kledingstukken werden meer in confectiematen gemaakt en zo een stuk goedkoper dan dure maatkleding. De heren konden ook pakken kopen in een gans pakket (pak, kousenpaar, overhemden, stropdas en een paar schoenen).

Herenhoeden maakten hun plaats vrij voor net gekamde haren. Mannen smeerden hun haren in met brillantine en kamden hun kapsel, al dan niet met zijscheiding, strak naar achter. Ook dunne snorretjes zoals die van Hollywood ster Clark Gable waren rond deze tijd enorm populair.


Herenpakken hadden brede schouders met een smalle taille. De bijpassende broek viel vrij wijd uit. De heren droegen bij hun pak altijd een vlinderdas of een das.

Jaren '40

Jaren '40 damesmode

jaren 40 kleding dames

Tijdens de oorlog was er veel vraag naar leer en katoen. Het begin van de jaren '40 is bekend voor hergebruik. Er werd een nieuwe stijl in het leven geroepen: het mantelpakje. Oude maatpakken van mannen werden omgenaaid tot pakjes voor vrouwen. Veel vrouwenkleding werd op zijn beurt weer verwerkt tot kinderkleding.

De tweede helft van de jaren '40 heeft een opleving beleefd dankzij de 'New Look' van Dior. Dit heeft nog steeds een grote invloed op het hedendaagse modegebied.
In 1940 werd ook de nylonkous geïntroduceerd. Deze is de flexibelere opvolger van de ouderwetse rayon (kunstzijde) kous. Na slechts drie jaar verdween de nylonkous echter weer van de mark. Dit kwam omdat er vanuit het leger een grote vraag naar nylon was.

Herenpantalons

In de winterperiode was er een tekort aan kousen. Daardoor is er een nieuwe trend ontstaan.  Vrouwen kozen  er voor  om een herenpantalon te dragen. Broeken werden voor het eerst dagelijkse kleding voor de vrouw.

Sober

De avondkleding in de jaren '40 werd somber en was niet meer flamboyant. Wanneer je in die tijd ging pronken, vonden de mensen je ongepast.

Make - up

De vrouwen blijven nog steeds make-up te dragen ondanks de soberheid in de kleren. Tijdens de Wereldoorlog is er meer vraag naar lippenstift en parfum. Deze producten waren zeer schaars en moeilijk verkrijgbaar. Veel vrouwen kozen er daarom voor hun eigen cosmetische middelen te creëren.

Het kapsel

In de jaren '40 werd er veel aandacht geschonken aan het haar. Dit komt  omdat het voor de vrouwen geen dure uitgave was. In tegenstelling tot de jaren '20 en '30 droegen de meeste vrouwen hun haar lang (meestal tot de schouders) en staken ze het voorste deel op. Ook kozen veel vrouwen ervoor hun haar te krullen en te bleken.

Hoofdstad van de mode

1940-kleding-dresscode

Tijdens de oorlog hadden de  Duitsers alle grote steden in hun macht. Het gevolg hiervan was dat Berlijn werd uitgeroepen tot hoofdstad van de mode. De titel kwam na de oorlog terug in handen van Parijs dankzij Dior.

The New Look

Deze greep terug naar de mode van voor de oorlog, met vrouwelijke silhouetten en volle boezems met wijde rokken. Daarnaast maakte de look gebruik van veel verschillende stoffen. Dit om een nog groter contrast te creëren met de sobere, mannelijke kleding van weleer. Niet iedereen was op het eerste gezicht even blij met de nieuwe dresscode. Vooral omdat de items voor de meeste mensen nog altijd onbetaalbaar waren. Toch werden de items veelvuldig nagemaakt, wat ervoor zorgde dat de trend tot laat in de jaren '50 relevant bleef.

Jaren '40 herenmode

jaren 40 kleding heren


De kledij van de heren was vooral praktisch, uitstraling van de kledij was minder belangrijk. Daarentegen was het wel van belang dat jassen, broeken en schoenen goed warm en weerbestendig waren.
Door de enorme vraag van stof en kleding vanuit het leger, was er weinig over voor het 'gewone' volk. Herenkostuums herstelden ze veel meer. Ook werden kledingstukken regelmatig binnenstebuiten gedragen, omdat de binnenkant van de kleding vaak minder versleten was dan de buitenkant.
Ze hadden een techniek gevonden om met oude lakens regenjassen te maken. Ook droegen mannen steeds vaker een bivakmuts - zoals die in het leger werden gedragen - om de kou zo goed mogelijk tegen te gaan.  

Nieuwe Tijd 
De periode na WOII stond volledig in het teken van wederopbouw en het creëren van een welvaart-samenleving. Dit zag je duidelijk terug in de mode. Veel stof en veel versiering.
De tieners laten zich sterk beïnvloeden door televisie figuren zoals Elvis Presley en Bridgitte Bardot.

Jaren '50

Jaren '50 damesmode

jaren 50 kleding vrouw

De periode na WOII stond dus volledig in het teken van wederopbouw en het creëren van een welvaarts-samenleving. Met name in de tweede helft van de jaren '50 werden uiteenlopende grondstoffen en materialen wederom beschikbaar voor het publiek, en dat was gelijk terug te zien in het modebeeld.

De kledingstukken zijn steeds meer versierd met allerlei leuke tierlantijntjes. De kledingstukken hebben geen effen kleur meer. De bloemenprinten en de polkadots zijn steeds meer geliefd bij de vrouwen. De meeste stoffen zijn synthetisch (nylon, polyester,..).  Deze stoffen zijn makkelijk te onderhouden en goedkoop.

De jaren '50 stonden volledig in het teken van Dior 'New Look'. Kenmerken voor deze dresscode waren onder andere een wespentaille, wijde A-lijn-rokken met petticoats en een geaccentueerde boezem. Jurken werden vaak gedragen in mooie pastelkleuren of met bloemenpatronen. Ze werden gecombineerd met een ceintuur om de taille nog meer te accentueren.

Jaren '50 jurk

Aan het eind van de jaren '50 was er wat kritiek op het zandlopenfiguur. Modeontwerper Balenciaga ontwierp een jurk die praktisch het tegenovergestelde was van het zandlopermodel. De jurk had veel weg van een zak, en werd daarom ook wel de 'Sack dress' genoemd. Yves Saint Lauren bracht in 1985 ook een nieuwe jurk uit  : de'Trapez Dress'. Dit kleed had meer vorm dan de 'Sack Dress'. Deze jurkenstijl ontwikkelde zich in de jaren '60 door tot de 'Babydoll' stijl.

File:Yves St Laurent early gown deYoung Museum San Francisco.jpg

Ondanks het feit dat er in het jaar '50 de nadruk op de boezem lag, was het niet gebruikelijk dat een jurk of een blouse bestond uit een diep uitgesneden halslijn. De meeste jurken hadden een hoog gesloten kraag, versierd met een strik.

Dames Kapsels

Het was gebruikelijk om halflang, golvende of krullende kapsels te hebben. De vrouwen staken soms ook  hun haar op. Een belangrijk detail is dat de oorlellen van de vrouwen zichtbaar zijn. Zo konden de dames pronken met hun (parel) oorbellen.

Dames Accessoires

De accessoires van de jaren '50 hadden een simpel design. In de jaren '50 waren parels ontzettend populair, waardoor veel accessoires ermee werden versierd. Sinds 1947 komt van uit Hollywood het ideaal van een hoge, puntige boezem met borsten die uit elkaar staan, verkregen door een voorgevormde beha , de puntbeha.


Schoenen

Doordat de rokken in de jaren '50 tot aan de knie kwamen, werden de kuiten zichtbaar. Het gevolg hiervan was dat de schoenen zichtbaar werden. De meest populaire schoenen uit de jaren '50 waren de pumps, kitten heels, stiletto's, sleehakken, sandalen en ballerina's.

Hoeden en haar - accessoires

Jaren '50 dameshoeden - Photo credits: Jinterwas (Flickr.com)

De mode van de hoeden in de jaren '50 was divers. De populairste modellen van deze tijd waren de 'Pillbox' hoed, de cocktail hoed, het fluwelen verenhoedje en de wijde 'schotel' hoed. De meeste hoeden werden doorgaans afgewerkt met een netje en bloemen. De vrouwens droegen ook bandana's. Ze bestonden uit felle kleuren en motiefjes. Als alternatief hiervan droegen de vrouwen ook sjaals om hun hoofd. Diademen werden gemaakt van plastic, metaal of kunststof. Ze werden vaak versierd met kleine verfraaiingen, zoals bloemetjes, edelstenen of bont.

Brillen / zonnebrillen

Een typische (zonne)bril uit de jaren '50 was het 'cat-eye' model. Deze bril was met name bij de dames erg geliefd. Al kozen ook veel mannen voor dit montuur. De bril bleef tot ver in de jaren '60 een zeer geliefd model.

ERANZI | blog: Catch The Cat-Eye!

Sieraden Dames

Parels was het typisch kenmerk van sieraden in de jaren '50. De parels zijn in veel vormen gekomen: kettingen, armbanden, oorbellen en ringen. Zelfs diademen, haarstukjes en schoenen werden met parels verfraaid. Dankzij Audrey Hepburn is de parel meer populairder geworden door haar lange ketting op haar 'little black dresses.' 

Jaren '50 herenmode

jaren 50 kleding heren

Tijdens de jaren '50 ontstond er meer ruimte voor vrijetijdskleding. Bij de mannen zijn ze wat losser gekomen bij het combineren van verschillende kledingstukken. Mannen kozen daarom steeds vaker voor een lichte pantalon in combinatie met een donkerkleurig of geruit jasje.

Kostuums

De jasjes met brede zakken kwamen op en bij broeken met omslagen steeg de populariteit. De mannen droegen steeds meer smalle dassen en overhemden. 's Avonds droegen ze geen smoking meer maar wel donkerkleurige kostuums.

Amerika

Na de oorlog is er een nieuwe modetrend ontstaan bij de heren, deze trend kwam van Amerika. Door de toenemende welvaart konden de mannen steeds meer geld uitgeven aan kleding en schoeisel. Er ontstond een opvallende tweedeling onder de jeugd en de jonge mannen. Zo waren er de "preppies" en de "greasers".

Preppies


jaren 50

Dit waren jonge mannen die een verzorgde stijl hadden. Populaire kledingstukken voor preppies waren een nette pantalon en Colbert, al dan niet voorzien van een pochet. Hun schoenen waren meestal lakschoenen. Het kapsel van de jonge mannen was in een nette scheiding naar achter gekamd. Het belangrijkste accessoire is de nette gestreepte das en een duur horloge.

Greasers

These 47 Photos From The Past Prove That People Used To Be ...

Hun dresscode was meer stoerder dan de Preppies, de look lijkt op dezelfde als van Marlondo in de film "The Wild One" (1953). De 'echte' look bestond uit een blauwe spijkerbroek, zwartleren motorjack en de kuif. Het was dan ook niet gek dat de Greasers over het algemeen werden beschouwd als de 'bad boys'. Zo reden veel Greasers op een motor of in een stoere 'muscle car', rookten ze sigaretten en luisterden ze naar rock & roll muziek. Preppies, daarentegen, werden juist gezien als de goed opgevoede, nette jongens.

Jaren '60

Kledingtrends werden vaker nagedaan zoals die van televisiesterren, muzikale sterren en de filmindustrie. Jongeren gaan vooral hun kledingstijl aanpassen op de beroemde mensen zoals The Beatles en Brigitte Bardos. De naam van deze trend is 'pop' mode. In de jaren '60 was het duidelijk te zien wie er volwassen is en wie er een jongere is.

Naast de 'pop' mode kwam de Parijse haute-couture terug op gang. Zo gingen fashion designers steeds vaker samenwerken met beroemdheden zoals Jacky Kennedy en Farah Diba. Parijse mode werd, mede door deze ontwikkeling, in Amerika weer bijzonder populair.

Vroege jaren '60

jaren 60 kleding dames

Tijdens de jaren '60 was er tussen de mode een ware opsplitsing. De mode leek nog heel erg sterk op die van  de jaren '50. Er kwamen niet zoveel nieuwe aspecten aan te pas. De meeste vrouwen hielden nog trouw vast aan de elegante A-lijn rokken, tailleriemen en witte handschoentjes.

Keerpunt

Halverwege de jaren '60 ontstond er een nieuwe verandering in de modewereld. In de jaren '60 ontstond de minirok. Het was in het begin even wennen, maar al gauw ontstond er een ware run op de korte rokjes en jurkjes.

Mod - stijl

De 'mod' stijl staat voor 'modernist' stijl en was voornamelijk in Groot Brittannië enorm populair. Door de voortvarende wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, hadden jonge mensen steeds meer geld te besteden. Naast de besteding van geld aan kleding hadden de mensen ook nog wat geld over voor 'leuke dingen' zoals concertkaarten. Vrouwen en tieners die zich volgens de mod stijl kleedden, droegen voornamelijk kleding van kunststof en kleding met felle kleuren. De a-lijnrokken en gogo-laarzen waren in deze tijd bijzonder populair.

Latere jaren '60

Jaren '60 kleding

In de latere jaren '60 ontstond een liefde voor spijkerbroeken met wijd uitvallende pijpen. Deze trend ontstond samen met de maatschappelijke ontwikkeling. In Amerika begonnen steeds meer jongeren te protesteren tegen de oorlog in Vietnam. De beweging die ontstond werd ook wel de hippie-beweging genoemd. De hippie-beweging droeg in de jaren '60 kleurrijke kleding. Zowel de mannen als vrouwen droegen hun haar los. De kapsels bestonden uit lang haar.  Hoewel de minirok halverwege de jaren '60 bijzonder populair was, werd de maxi-rok aan het eind van de jaren '60 gezien als een essentieel item voor de hippie garderobe. Ook spijkerjasjes, bloemenprints, sandalen en kleurrijke accessoires waren niet meer weg te denken uit het modebeeld.
Jaren '60 Heren mode

jaren 60 kleding heren
Italiaanse mode

De herenmode heeft in het begin van de jaren '60 een grote invloed gehad op de Italiaanse mode. De kleren werden eleganter, mannen droegen meer strakkere jasjes en broeken. Er komen meer pastelkleuren aan te pas.

Casual

In de jaren '60 droegen de mannen meer casual kledingstukken zoals een overhemd zonder stropdas. Er werden meer spijkerbroeken gedragen.
Ook droegen heren steeds vaker sportieve blazers, leren jacks, monty of duffel jassen en joppers. Joppers zijn double breasted schippersjassen, en waren voornamelijk in het zwart of donkerblauw verkrijgbaar. Deze modellen zijn  tegenwoordig ook nog bijzonder populair.

Hippie

Het was toen erg in om wijde spijkerbroeken te dragen. Ook waren spijkerjasjes, cowboylaarzen en kleding met drukke en kleurrijke (bloem)motieven in de mode.

Kapsel

Rond de jaren '60 hadden steeds meer mannen aandacht voor hun haar. Dit komt grotendeels door de invloed van The Beatles.

Accessoires

Het was populair om een sjaal te dragen. Bij de mannen ging het niet over dikke wollen sjaals maar zijden sjaals. Naast de sjaals waren ronde brillen en zonnebrillen een grote must.

Jaren '70

Kleding uit de jaren ’70 borduurde grotendeels voort op de mode uit de late jaren ’60. Het was mode om strakke bovenstukken en wijde broeken of rokken te dragen.

Dresscode jaren '70

Zowel voor de mannen als de vrouwen was het populair om een strak bovenlijf aan te hebben, en wijde broeken of rokken te dragen. Vanaf de jaren '70 werd het dragen van een T-shirt, sweater, spijkerbroek en sneakers als 'normaal' gezien.

De mode van begin de jaren '70 lijkt nog sterk op die van de late jaren '60. Door de hippie-look is er een mengelmoes ontstaan uit verschillende kledingstukken van de wereld. Een andere trend was ook om meerdere laagjes te dragen. Dit geldt zowel voor de vrouw als de man. De broeken werden hoog aan de taille en hadden wijd uitvallende pijpen.

Jaren '70 Dames mode

Vroege jaren '70

jaren 70 vrouw vintage

De kledij van begin de jaren '70 werd geïnspireerd door de 'wereldse' look. De vrouwen droegen Mexicaanse poncho's. Ook waren maxi jurken en rokken populair. Hippie-kleren hadden meestal felle kleuren en drukke Indiaanse en bloemenpatronen.

Bell - bottoms

Wanneer de vrouw geen rok wou dragen, koos ze voor de jeansbroek. De broek was zo gemaakt dat hij vanaf de knie wijd uitvallend liep. Dit type spijkerbroek werd ook wel de “bell-bottom” genoemd.

Glamour

Veel vrouwen kozen ook voor de glamour look. Deze vrouwen kozen bijvoorbeeld voor getailleerde blazers, lange en korte jurken, minirokjes, hotpants, sweaters en go go boots. De meest gebruikte kleuren waren zalmroze en mintgroen. Sweaters of truien waren een van de belangrijkste kledingstukken. Destijds kon de trui die je droeg je outfit maken of kraken.

Midden jaren '70

Vrouwen beginnen zich steeds meer casual te kleden. T-shirt worden gezien als volwaardige kledingstukken. Deze zijn vaak wat meer getailleerd en bovendien voorzien van leuke kleuren en patronen.

Casual kleding

Jaren '70 naveltruitjes - Photo credits: Tiffany Terry (Flickr.com)

Rond het jaar 1975 was de hippie-look verdwenen. Vrouwen droegen voornamelijk t-shirts, vesten, truien, spijkerbroeken, en korte en lange rokken. In tegenstelling tot de jaren '50 en '60 was het gebruik van accessoires in de jaren '70  vrij sober.  Al schaften vrouwen in deze tijd wel massaal een schoudertas aan.

Jumpsuits

Dit was één van de meest populaire kledingstukken van de jaren '70. Ook deze waren voorzien van de 'bell-bottoms', meestal hadden de jumpsuits geen mouwen.

Sportieve kleding

Dit werd terug populair in deze tijd. Zo droegen met name jongere meiden steeds vaker sneakers, tennisrokken, hoofdbanden, trainingspakken en naveltruitjes.

Latere jaren '70

De kleding van de dames werd meer 'baggy'. Deze trend veroorzaakt nogal wat controverse. Zo klaagden slanke dames dat hun figuur niet mooi werd geaccentueerd, terwijl wat vollere dames klaagden dat ze er door de baggy kleding juist steviger uitzagen. Veel vrouwen besloten daarom de mouwen op te stropen en hun blouses los te knopen (en de uiteinden bijvoorbeeld om hun middel vast te knopen). Rond het jaar 1978 werd de kleding toch weer wat getailleerd.

Gouden en zilver werden de nieuwe kleuren. Silhouetten werden daarnaast een stuk hoekiger. Vrouwen droegen bijvoorbeeld steeds vaker kleding met schoudervullingen en een smalle taille. Een populaire kledingcombinatie was een coltrui met daar overheen een blazer met hoekige schoudervullingen. De broeken hadden in deze tijd vaak een recht model en de bell-bottom broeken waren vrijwel helemaal uit het modebeeld verdwenen.

In tegenstelling tot de late jaren '60 en begin jaren '70 was kleding over het algemeen minder kleurrijk. De voorkeur ging meer uit naar kleuren zoals zwart, bruin en grijs.

Disco look

Jaren '70 Disco

Eind de jaren '70 deed de disco zijn intrede. Op enkele kledingstukken komen er glitters en je kon er goed in bewegen. Blouses en jumpsuits werden voorzien van halters en waren bovendien getailleerd. Een populair kledingstuk was de spandex. Het voordeel van deze nylon maillots was dat ze zeer geschikt waren om in te dansen. Ook waren schoenen met plateauzolen een grote hype binnen de disco fashion.

Jaren '70 herenkledij

jaren 70 man vintage
Begin de jaren '70 bestond de kleding van de man uit de hippie-look. De outfits bestonden grotendeels uit bell-bottom spijkerbroeken, losse ruitjesblouses, t-shirts en overgebleven militairenkleding. Ook 'jampot' (zonne)brillen en zelfgemaakte leren armbanden waren populaire items.

Naast de hippie-look bestond ook de chino's. Chino's zijn grote truien, mouwloze vesten en ribbroeken. De kledij was kleurrijk. Populaire schoenmodellen waren cowboylaarzen, slippers, Birkinstocks en Oxfords. Populaire accessoires waren handgemaakte en met kralen versierde (leren) armbandjes en cowboyriemen.

Midden jaren '70

Halverwege de jaren '70 werd de kledij van de mannen ook casual. Veel mannen droegen gewoon een jeansbroek met een T-shirt.

Late jaren '70

De mannen begonnen steeds meer sportkleding te dragen als alledaagse kleding. Populaire kledingstukken waren witte sportschoenen, tennishoofdbanden, trainingspakken, v-truien, baseball jacks, coltruien, blazers en bodywarmers. Naast de broeken met wijde pijpen kwam er ook steeds meer ruimte voor rechte broeken. Ook stopten mannen hun bovenkleding niet meer in hun broek, maar droegen die los.

Disco look

Niet iedereen was het eens met de Disco look...

Als de mannen uitgingen droegen ze vaak een driedelig pak. Deze pakken waren verkrijgbaar in verschillende kleuren, ze hadden een feestelijke uitdrukking. Een opvallend kenmerk van het disco pak waren de brede, puntige revers en wijde broekspijpen. Bij een disco outfit werden over het algemeen schoenen met plateauzolen of Oxfords gedragen.

Jaren '80 kleding

Er ontstond een nieuwe modetrend: mensen gaven hun geld meer uit aan accessoires dan aan de kleding zelf.

Dresscode in de jaren '80

Jaren '80 Punks

De jaren '80 stond helemaal in het teken van goud, zilver, neonkleuren en glitters. Er werden meer sieraden gedragen dan in de jaren '70. Met name grote gouden oorbellen, en een veelvoud aan armbanden en kettingen waren populair.

De 'punk fashion' was gekomen als reactie op de hippiecultuur uit de jaren '70. Punk was tegen de fashion (industrie). Met hun hanenkammen, leren - met studs bedekte - jacks, en welbekende Dr. Martins, zagen punks er vrij intimiderend uit.

Jaren '80 vrouwenkleding

Vroege jaren '80 kleding (vrouwen)

Het begin van de jaren '80 stond voor minimalisme. Vrouwen droegen weinig accessoires, ze vonden de praktische kant van kleren belangrijk. In die tijd was er ook sprake van uniseks kledij. (spijkerboeken, T-shirts en truien).

Sportieve kleding

jaren 80 vrouw vintage

Vrouwen droegen vaak wijde truien en sportbroeken. Ook complexe trainingsbroeken werden een hit in de jaren '80. De gewone accesoires waren niet populair. De sportaccesoires ( beenwarmers, elastische hoofd- en buikbanden en sneakers ) daarentegen juist wel !

Zakelijke kleding

Steeds meer vrouwen gingen het bedrijfsleven in. Voor een professionele uitstraling kozen de vrouwen meer voor een professionele look. Populaire kledingstukken waren toen de kniehoge rok, wijde pantalon. Omdat vrouwen steeds vaker formele schoenen, zoals kitten heels, gingen dragen en er langer op moesten lopen, begonnen veel schoenproducenten in te spelen op de vraag naar extra stevigheid en comfort.

Midden jaren '80

Rond het jaar 1985 werden de kledingstukken van de vrouwen kleurrijker. Populaire kledingstukken van deze tijd waren de lange, wijde rokken, strakke minirokjes, spandex en wielrennerbroekjes. Waar de broeken overwegend strak zaten, werden de truien juist een paar maten te groot gedragen. De sportieve kledingstukken bleven ook populair, deze keer waren ze meer kleurrijker. De populairste schoen voor de vrouwen was de pump.

Madonna

Madonna, 1985

In dee jaren '80 was Madonna de echte fashion trendzetter. Met dank aan MTV voor het uitzenden van haar videoclips. Meisje en vrouwen waren zot van Madonna omdat ze een speciale kledingsmaak had. Madonna stond bekend voor haar rode lippenstift, visnet-truitjes, korsetten en nagellak. Dankzij Madonna beginnen meisje zich meer uitdagender te kleden. Zo kwam het bijvoorbeeld steeds vaker voor dat meiden een zichtbaar korset of BH droegen.

Power dressing

Power dressing

Bij deze trend waren hoofdzakelijk de blazers, jasjes en jurken met grote schoudervullingen populair. De accesoires bestonden uit opvallende sieraden. Zakelijke damesschoenen werden bovendien voorzien van puntige neuzen en hakken. De trend bleef tot het begin van de jaren '90 in de mode.

New Romanticism

New Romanticism

Deze trend is ontstaan in het Britse nachtleven als reactie op de burgerlijke degelijkheid. Kenmerken van deze underground fashion trend waren donkere en dikke eyeliner, lippenstift, gekleurd haar en 'historische' kleding (zoals piratenjassen en ooglapjes) die zowel door mannen als vrouwen gedragen werd. Het resultaat was een androgyne kledingstijl die tweeledig was: vrouwen leken mannelijker en mannen leken juist vrouwelijker. Een bekende artiest die deze trend overnam was David Bowie.

Late jaren '80

Er was een grote toename van de korte rok. De schoudervulling werd steeds kleiner. Deze trend liep door tot de jaren '90. Kledingstukken kregen weer een wat simpeler model, en het gebruik van felle kleuren en het dragen van veel (opvallende) accessoires nam af.

Jaren '80 kleding mannen

Vroege jaren '80

Een opvallende trend was het materialisme. Mannen en vrouwen droegen dure sieraden om zo hun rijkdom te tonen. Tijdens de economische recessie was het namelijk belangrijk om te laten zien dat je het goed had.

Sportieve kleding

jaren 80 man vintage

De sportkledij had sobere kleuren. De sportbroeken waren minder straks dan bijvoorbeeld de wielrennersbroekjes en de spandex die halverwege de jaren '80 erg populair werden.
De sportshirts gaan steeds meer strakker worden. Populaire kledingstukken voor mannen waren (velours) trainingspakken, shirts met een polo-kraag, V-hals truien en sportieve colberts.

New Romanticsm

adam-and-the-ants-1981-flickr-chris-m.

In de jaren '80 werd de kledij beïnvloed door de New Wave muziek. De bijnaam voor de kledij die hierbij hoort was 'New Romantiscm'. Mannen hadden opvallende, gekleurde kapsels en gebruikten bovendien veel make-up zoals lippenstift, oogschaduw en eyeliner.

Midden jaren '80

Hier werden de kledingstukken van de mannen meer kleurrijker. Mannen droegen steeds meer een gekleurd overhemd of shirts. In Amerika kwam de trend op om Hawaï shirts te dragen. Het extreme kleurgebruik werd grotendeels aangewakkerd door de populaire televisieseries uit die tijd, waaronder Miami Vice en Magnum P.I..

Power dressing

Double breasted herenpak

Het waren niet alleen de vrouwen die een meer professionele houding wouden aannemen.  Ook mannen wouden dit. Herenpakken waren voorzien van grote schoudervullingen, en ook het krijtstreepje maakte een comeback. Andere opvallende veranderingen waren dat colberts smallere revers kregen. De bijbehorende gilets kregen drie in plaats van vier of zes knopen.  Bovendien  werden ze minder hoog gesloten. In het midden van de jaren '80 gaven de mannen meer voorkeur aan dassen die gestreept waren.

Late jaren '80

Dr. Martins
 
Aan het eind van de jaren '80 waren de Dr. Martins schoenen populair. De boots werden vaak gedragen onder een legerbroek of spijkerbroek en een zwart leren jack.

Jaren '90 kleding

Jaren '90 dameskleding

Vroege jaren '90

De jaren '90 lijken heel erg sterk op de jaren '70 qua mode. Het gebruik van kleuren was minimalistisch. In de jaren '90 hadden 'supermodels' een grote invloed op de fashion. Met name Calvin Klein's model werd sterk beledigd vanwege haar strakke lichaam tot magere figuur. Tegenstanders beweren zelf dat Calvin Klein de heroïne chique stijl promoot.

Neonkleuren

jaren 90 vrouw hiphop vintage
Het gebruik van fluorescerende kleuren is nog steeds populair bij de jongeren. Populaire kledingstukken voor vrouwen waren spijkerblouses, driekwart-broeken, felgekleurde of panterprint leggings, wielrennersbroekjes, zwarte spijkerjacks, korte jurkjes, tuinbroeken en beenwarmers.

Naast de felle kleuren komen er enkele populaire abstracte motieven op. Qua accessoires waren bandana's , witte afgezakte sokken, Keds schoenen, ballerina's, loafers en bootschoenen erg populair.

Grunge

jaren 90 vrouw grunge vintage
Mede dankzij de populaire Grunge bands ( Nirvana en Pearl Jam) ontstaat een nieuwe kledingstijl: Grunge fashion. Jonge vrouwen en tienermeisjes droegen bijvoorbeeld ruitjesblouses, versleten jeans, Dr. Martins, Converse All Stars, 'mom jeans' en T-shirts met logo's van een band. De kledingstukken werden over mekaar gedragen. Bovendien was het erg 'fashionable' om je trui of ruitjesblouse om je middel geknoopt te dragen. De jaren 1993 en 1994 waren de hoogtijdagen van Grunge fashion.

Leggings en sportkleding

Deze trend blijft voortleven uit de jaren '80. Ballerinapakjes, wielrennersbroekjes en leggings zijn bijzonder populair. Veel vrouwen droegen de ballerinapakjes als topje in combinatie met een jeansbroek.

Midden jaren '90

Midden de jaren '90 zullen de kledingstukken eleganter en getailleerd worden. De wijde truien zullen vervangen worden door strakke shirts en truien. Op het straatbeeld zal je niet zo snel meer een joggingbroek vinden. De mensen dragen ze meer thuis voor comfort.

Vrouwelijkheid

Vanaf het jaar 1994 nam de trend Grunge af. De nieuwe aandacht voor vrouwelijke fashion zou een belangrijke rol hebben gespeeld bij deze afname. De nadruk kwam steeds meer te liggen op glamour en sex appeal. Zo droegen vrouwen steeds vaker strakke rokjes en getailleerde jurkjes. Ook broekpakken, onderjurkjes, skinny jeans en stiletto's wonnen steeds meer aan populariteit.

Metallic 

Een ander opvallend aspect binnen in de mode is de overgang naar glitterstof. Uitgaanskleding in het bijzonder was vaak voorzien van glitters of metallic (metaalachtige) stoffen. Ook schoenen, zoals naaldhakken en pumps,werden steeds meer in metallic kleuren, zoals goud, brons en zilver aangeboden.

School uniform

mini-rokje-school-uniform-schooluniform-ruitjes-rokje

Meisjes en jonge vrouwen droegen geruite minirokjes, getailleerde truien, onderjurkjes, naveltruitjes, hoge kousen of panty's, en eventueel een gestreepte stropdas. Deze trend werd aangewakkerd door de film 'Clueless'. In 1999 werd de schooluniform-outfit tevens gebruikt in één van de populairste music video clips van dat moment: Baby One More Time van Britney Spears.

Late jaren '90

De kledingstukken van de jaren '70 kwamen terug in. Dit waren hoofdzakelijk de nep-leren broeken, de halter tops, navel truitjes en strapless truitjes, coltruien, knie-hoge laarzen en de welbekende 'bell-bottoms' Vrouwen gingen in de late jaren '90 tevens veel meer kleur en camouflagepatronen dragen dan in voorgaande jaren.

Casual chic

De jeansbroeken hadden meer een lichte verkleuring. De  hemdjes kregen  spaghettibandjes. En hierbij waren ook  naveltruitjes en sportieve kleding graag gedragen. In deze periode was spijkerstof ontzettend populair in Europa, en veel kledingfabrikanten speelden dan ook in op deze groeiende trend.

De sportspeakers stegen in populariteit (Adidas, Nike) en Sketchers erg populair. Vrouwen droegen hoepel-oorbellen als accessoires. 

Jaren '90 heren

In het begin van de jaren '90 leek de stijl heel erg op de late jaren '80.

Vroege jaren '90.

versleten-spijkerbroek

Het uiten van rijkdom leek begin de jaren '90 juist te draaien om het tonen van nonchalance. Herenkleding was over het algemeen vrij simpel en hoofdzakelijk gericht op comfort. Een trend die uit deze 'laid-back' stijl voortvloeide was de Grunge stijl.

Grunge

jaren 90 man grunge vintage

Bij de mannen stond ook de kledingstijl in teken van de Grunge. Populaire kledingstukken uit de Grunge stijl waren de losse flanellen blouses of jassen, versleten spijkerbroeken, canvas sneakers (voornamelijk Converse All Stars), oversized truien, zwarte leren motorjacks, parka's en vingerloze handschoenen.

Gabber subcultuur

Er waren veel gabberfeesten, waar er gabbermuziek werd gedraaid. Hun dansmoves bestond uit hakken of gabberen. De doorsnee outfit van een gabber bestond doorgaans uit een spijkerbroek, bomberjack en Nike Air Max sneakers. Deze kleding was bij zowel mannen als vrouwen erg populair.

Midden jaren '90

Mannen gingen steeds meer de mode dragen zoals bekende artiesten. Dit komt doordat de Britse bands ( bv. Oasis) erg populair zijn.

Hip Hop

jaren 90 man hiphop vintagejaren 90 man hiphop vintage

De trend breidde zich voornamelijk uit door de toenemende populariteit van hip hop artiesten zoals 2Pac en The Notorious B.I.G. Typische kledingstukken voor deze trend waren de afgezakte spijkerbroeken, oversized baseball jacks en trainingspakken. Ook de camouflagepatronen, bandana's en opvallende diamanten sieraden waren niet meer weg te denken uit de hip hop stijl.

Late jaren '90

De kledij gaat steeds meer elegantie uitstralen. Rond deze periode kwam de zogenaamde 'kakker' look in de mode. Herenmerken die het uitzonderlijk goed deden, waren Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Europa was in de ban van jeansstof. De populaire kledingstukken bestonden uit hoodies, korte spijkerbroeken, basketbal shorts, trainingspakken en bomberjacks.

Zakelijke kleding

De double-breasted 'power suits' uit de jaren '80 werden langzaamaan vervangen door de Europese single breasted pakken. Deze pakken hadden doorgaans 3 of 4 knopen en waren voorzien van revers met een inkeping. Mannen droegen nog steeds relatief brede stropdassen in donkere kleuren. De motiefjes en strepen die met name in de jaren '80 populair waren, raakten uit de mode.

Smart casual en business casual

Voor vrolijke formele gelegenheden droegen mannen vaak een single-breasted pak met een overhemd en stropdas in een vrolijke kleur. In deze tijd waren tevens de zakelijke zwarte lakschoenen in de mode.

Jaren 2000 - 2010

2000 - 2004

jaren 2000 2010 vrouw vintage

De muziek- en filmindustrie heeft een grote invloed op de kledingstijl. Aan het begin van dit tijdperk was vooral de mode samenhangend met de technologie. Zo waren voornamelijk 'metallic' (op metaal lijkende) stoffen erg populair en kregen de kleuren goud, zilver en brons de voorkeur. Het gebruik van glimmende opdrukken en metalen details, zoals gespen en knopen was de standaard.

De Ipod onstond in 2001. Dit was een gadget die niet gemist kon worden. Naast de Ipod waren er ook nog andere populaire accesoirces zoals de pilotenbrillen en hoepel-oorbellen. Populaire kledingstukken waren hotpants, minirokjes, spijkerbroeken met een lage taille, hemdjes (met spaghetti-bandjes of strapless), spijkerjasjes, en sleehakken. Deze trend wordt ook wel “Y2K fashion” genoemd.

Muziekindustrie

jaren 2000 2010 man vintage
Bij de damesmode hadden enkele artiesten een grote invloed.  Enkele bekende namen zijn: Britney Spears, Christina Aguilera,...
Stijlen die het goed deden waren de 'leger look' en de 'denim look'. Richting de midden jaren 2000 werden ook petten, polo's met omhoog staande boorden, jeans met vlekken, naveltruitjes en gewatteerde  jassen populair.

2004 -2007

Hier was het belangrijk om de 'it' - items te kopen. Denk bijvoorbeeld aan de witte sneakers, Birkenstocks, Von Dutch truckerpetten, G-Star spijkerbroeken, Björn Borg boxers, Uggs, zonnebrillen, en Moscow jassen. Met name de skinny jeans en schoenen en laarzen met studs waren in deze periode bijzonder populair.

2007 - 2010

Fashion items zoals skinny jeans, minirokjes, hemdjes met spaghetti-bandjes en hoodies waren nog altijd in de mode.

Heren dresscode

2000 - 2004

Mannen kleden zich zoals de vrouwen met de trend 'Y2K' fashion. Dit is vooral populair bij het uitgaansleven. Kleding was vrij kleurloos, maar bevatte wel de nodige glitters en glimmende opdrukken.

Vrijetijdskleding

De herenjeansbroeken werden steeds bleker en hadden een kunstmatige slijtage. Daarnaast was het gebruikelijk om sportkleding, zoals trainingspakken en sportschoenen, als alledaagse kleding te dragen. Ook de 'leger look' maakte een comeback.Qua accessoires waren het voornamelijk de retro pilotenbrillen.

2004 -2007

Er ontstaat een herleving van de jaren '60. Jongens en mannen droegen bijvoorbeeld T-shirts met lage V-hals, versleten spijkerbroeken en Converse All Stars of Vans. Ook droegen veel mannen hun haar halflang. Rond deze periode werd de retro pilotenbril bovendien steeds vaker vervangen door een Ray Ban.

2007 -2010

Een nette V-hals trui in combinatie met een overhemd werd een populaire combinatie bij mannen en jongens. Een opvallende trend was de populariteit van de gekleurde Casio G-Shock horloges.

2020

In het jaar 2020 springen er 9 fashions trends uit.

1) Neon

Je moet het neon combineren met zwart

2) Polka Dots

 De lente- en zomerfashionweek zaten namelijk vol met de stippen.

3) Strepen

Meestal zijn de lijnen horizontaal. Maar nu  maakt het niet meer uit, want de strepen mogen alle kanten opstaan. Zolang het maar een lineaire lijn is.

4) Imitatieleer

Het mag iedere kleur zijn, maak het zo gek als jij 't wil.

5) Puffy shoulders

Dit jaar komen er alleen meerdere soorten gepofte mouwen voorbij.

6) Kleurrijke sneakers

Er komen steeds meer kleurrijke assortimenten aan te pas .

7) Scrunchie

Met dit fashion item is ieder outfit onweerstaanbaar.

8) Jumpsuits

Je trekt het aan and you're ready to go.

9) Shiny details

Metallica details zijn belangrijk bij je outfit.

10) Broekpak

Je kan ze kopen in felle kleuren.


NIEUWE TREND VAN DE EEUW: MONDMASKER

 

Door het corona virus zijn we verplicht geworden om een mondmasker te dragen. Zal dit het nieuwe accessoire worden bij onze kledij ?

Bedankt om mijn artikel te lezen. Ik heb wel gemerkt dat er veel trendstukken zich herhalen. Zelf zou ik het liefst in de jaren '50 geleefd hebben vanwege hun leuke kleedjes en de mooi accessoires.

Bronnen:

  • Westerse kostuumgeschiedenis (12 april 2020) In Wikipedia. Geraadpleegd op https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. (n.d.). Jaren '20 kleding. Dresscode. Geraadpleegd op 2 april 2020 via https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-20/
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Cronau, R. (1855). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Tornabuana, D. (1488). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Seisenegger, J. (1532). Karel V. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Titian. (1548). Isabella Van Portugal. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. (1602). Sweat of the brow. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. ( 1547). Katharina von Medici.  [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Elias, I. (1629). Feestend gezelschap. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Dirckzs, D. (1634).  Het gezin van Dirck Bas Jacobsz. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Mijtens, D. (1631). Karel I. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Jacobs, J. (1962). Familieportret Michiel de Ruyter.  [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Wissing, M. (1684 - 1685). Mary Stuart. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. (1710). Dynastie der Bourbons. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Natterie, J. ( 1754). Madamme Henriette. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Kretschner, A. & Rohrbrach, C. (1882). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Zoffany, J. (1775). The Gore Family. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Roslin, A. (1777). Grand Duchess Maria Feodorovn.  [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Digton, R. (1802). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Blondel, J.( 1808). Felicite-Louise-Julie-Constance de Durfort. [Schilderij]. Geraadpleegd op 2 april 2020, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Alais, W. (1892). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Glatisant. (1831). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Mod. (1837). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Paryskich, D. (1845). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. (1876). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. (1862).  [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Museet, N. (1883).  [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. (1885). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • S.D. (1905).  [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • Co, M. (1899). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis
  • DeMarsico, D. (1950).  Bra. [foto]. Geraadpleegd van https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_kostuumgeschiedenis#/media/Bestand:Yolande_Betbeze_NYWTS.jpg
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-20/
  • Loveday, L (n..d.). Dress [foto]. Geraadpleegd van  https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-20/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-20/
  • Jeanne, A. (1920). Rudolph [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-20/
  • S.D. (1920). Hoed [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-20/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-30/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-30/
  • Loveday, L. (1918). Clark https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-30/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van  https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-40/
  • S.D. (n.d.). Dame [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-40/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van  https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-40/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-50/
  • S.D. (n.d.). Dame 2 [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-50/
  • Jinterwas. (1953). Hoeden [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-50/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-50/
  • Townsend, P. (1953)  Preppies [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-50/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-60/
  • S.D. (n.d.). Tieners [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-60/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-60/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-70/
  • Terry, T. (1973). Topje [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-70/
  • S.D. (n.d.). Disco  [foto]. Geraadpleegd van Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-70/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-70/
  • S.D. (n.d.). Disco 2  [foto]. Geraadpleegd van Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-70/
  • S.D. (n.d.). Punker  [foto]. Geraadpleegd van Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (n.d.). Madonna [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (n.d.). Blouse [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (n.d.). Ooglapje [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • M,C. (1981). Cd [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (1985). Kostuum [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (1989). Dr. Martens [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-80/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-90/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-90/
  • S.D. (1999). Rok [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-90/
  • S.D. (1999). Jeans [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-90/
  • Tintari, M. (1992) Jean 2 [foto]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-90/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-90/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-90/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-2000-2010/
  • S.D. (n.d.). [ Illustratie ]. Geraadpleegd van https://www.dresscode.nl/vintage/jaren-2000-2010/
  • Adiff. (2020, 17 april) Mondmasker [foto]. Geraadpleegd van https://medium.com/@adiffbrand/the-rise-of-the-face-mask-d968576238



2 opmerkingen:

  1. Het is een lange tekst om te lezen, maar zeker de moeite waard. Het is zoals je zegt, mode keert terug. Alleen hoop ik dat de mode met de mondmasker niet meer terug keert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey
    Bedankt voor mijn artikel te lezen. Laten we hopen dat dit een mode trend was in 2020 en dat dit zo blijft met de mondmaskers.

    Groetjes Sarah

    BeantwoordenVerwijderen

Into The Night

Into The night Het is de eerste Belgische Netflixreeks. Vanaf morgen is ze wereldwijd te zien voor alle 182 miljoen abonnees van de Amerik...